Final deneme eski türk ed.2

ECRİN90

Özel Üye
Katılım
6 Kas 2009
Mesajlar
2,485
Tepkime puanı
4
Puanları
0
1-) “Kelimelerin akıcılığı, kulakta güzel bir tesir bırakacak şekilde biraraya getirilmesi, sözün ses yapısının çeşitli yollarla etkileyici şekilde düzenlenmesi” demek olan edebiyat kavramı aşağıdakilerden kangisidir?
A) Biçim
B) Belâgat
C) Ahenk
D) Aruz
E) Kafiye
________________________________________
2-) Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde şiir mecmuasının adı ve derleyeni doğru eşleştirilmiştir?
A) Ömer b. Mezid - Mecmû’atü’n-Nezâîr.
B) Edirneli Nazmi - Mecma’u’n-Nezâîr.
C) Eğridirli hacı Kemal - Pervane Bey Mecmuası
D) Eğridirli Hacı Kemal - Câmi’ü’n-Nezâ’ir.
E) Pervane Bey - Cem’ül-Mecmua
________________________________________
3-) Aşağıdakilerden hangisi tasavvufun özelliklerinden değildir?
A) Tasavvuf her türlü ilişkide yaratıcıya olan sevgiyi esas alır.
B) Tasavvuftaki “rind” ve “zahid” çekişmesi divan şiirinde ele alınır.
C) Ahmet Yesevî, Yunus Emre ve Mevlânâ tasavvufun önemli temsilcilerindendir.
D) “Bezm-i elest, dergâh, abdal, fenâ” tasavvuf terimlerindendir.
E) Tasavvuf anlayışı divân şiiri etkisiyle oluşmuş ve gelişmiştir.
________________________________________
4-) “Aruz vezniyle yazılmış iki mısradan meydana gelen nazım birimine –––––––, bunun yarısına ise ––––––– adı verilir.”
Yukarıdaki boşluklara sırasıyla aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
A) mısra - beyt
B) beyt - mısra
C) beyt - matla
D) makta - mısra
E) beyt - mısr-ı berceste
________________________________________
5-) Miyân-ı güft- gûda bed-meniş îhâm ider kubnin
“Şecâ’at arz iderken merd-i kıbtî sirkatin söyler”
beytinde, beytin her yönüyle kusursuz olan ikinci mısrası bir özdeyiş ya da atasözü hâline gelmiştir. O hâlde bu mısra aşağıdaki kavramlardan hangisiyle karşılanabilir?
A) mısra-ı âzâde
B) makta
C) müfred
D) mısra-ı berceste
E) merhun beyit
________________________________________
6-) Her gülün şevkıyle bülbül gibi zâr olmaz Nedîm
Değme bir zülf-i girin-gîre şikâr olmaz Nedîm
Her gül-istanda çü şeb-nem hak-sâr olmaz Nedîm
Değme bir dil-ber beğenmez bir dil-i nakkadı var
Yukarıdaki bend bir musammattan alınmıştır. Bu musammatın nazım biçimi hakkında ne söylenebilir?
A) Müsellestir
B) Murabbadır
C) Muhammestir
D) Terbidir
E) Tahmistir
________________________________________
7-) I.Her bendindeki beyit sayısı 6 ile 10 arasında değişir.
II.Her bendine hâne, bendleri birleştiren beyitlere terkib-hâne denir.
III.Kafiye düzeni “aa, xa, xa, xa...ZZ; bb, xb, xb, xb...ZZ” şeklindedir.
IV.Mersiye (=ağıt) türünün en güzel örnekleri bu nazım biçimiyle yazılmıştır.
V.Türk edebiyatında en ünlü terkib-i bend Bağdatlı ruhi’ye aittir.
Terkib-i bendle ilgili olarak yukarıda verilen özelliklerden hangisi ya da hangileri yanlıştır?
A) II - III
B) III - V
C) II - V
D) III - IV
E) Yalnız III



________________________________________
:cool: Yârin dudağından getirilmiş
Bir katre alevdir bu karanfil…
Gönlüm acısından bildi.
Ahmet Haşim
Yukarıdaki şiirin ikinci tef’ilesinin vezni nedir?
A) mef’ûlü
B) mefâ’îlü
C) fa’ûlün
D) fe’ilâtün
E) mefâ’ilün
________________________________________
9-) İlm kesbiyle pâye-i rif’at
Ârzû-yı muhâl imiş ancak
Aşk imiş her ne var âlemde
İlm bir kîl ü kâl imiş ancak
Kıtanın vezni aşağıdakilerden hangisidir?
A) fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilün
B) fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün
C) fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün
D) mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ilün
E) mef’ûlü mefâ’ilün fe’ûlün
________________________________________
10-) Beni zikr etmez il efsâne-i Mecnun’a mâ’ildir
Ne benzer ol bana derdi anın dermânı kâbildir.
Fuzulî
Beyitteki kafiye türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) kafiye-i mukayyede
B) kafiye-i mürdefe
C) kafiye-i müessese
D) kafiye-i mücerrede
E) kafiye-i ma’mûle
________________________________________
11-) Cemâlin âfitâbından alır nûr
Meh-i tâbâna döndü câm-ı billûr
Bâkî
Beyitteki kafiyenin türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) kafiye-i mücerrede
B) kafiye-i mukayyede
C) kafiye-i mürdefe
D) kafiye-i müessese
E) kafiye-i ma’mûle
________________________________________
12-) “mest” ve “şikest” sözcükleri bir beyitte kafiye olarak kullanılmıştır.
Bu beyitteki kafiyenin türü hangisidir?
A) kafiye-i mukayyede
B) kafiye-i mürdefe
C) kafiye-i müessese
D) kafiye-i ma’mûle
E) kafiye-i mücerrede
________________________________________
13-) Müstef’ilün müstef’ilün müstef’ilün müstef’ilün
vezni için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Hecez bahrindendir.
B) Kâmil bahrindendir.
C) Serî’ bahrindendir.
D) Remel bahrindendir.
E) Recez bahrindendir.
________________________________________
14-) Uyku katillerin bile çeşmesi
Yorgan Allahsıza sığınak
N.Fazıl Kısakürek
Yukarıdaki mısralarda yapılan iki teşbihin ortak notası nedir?
A) temsîlî teşbih olmaları
B) mufassal olmaları
C) mürsel olmaları
D) beliğ teşbih olmaları
E) karîb teşbih olmaları




________________________________________
15-) Mecnun ana verdi cümle rahtın
Pâk eyledi bergden dırahtın
Fuzûlî
Yukarıdaki beyitte “Mecnun herşeyini ona verdi, yapraklarından kurtuldu” anlamı vardır. Buna göre aşağıdaki anlatım biçimlerinden hangisi kullanılmıştır?
A) açık istiare
B) kapalı istiare
C) kinaye
D) teşbih-i beliğ
E) teşhis
________________________________________
16-) “Gülüm benim gülüm benim
Derdim, aşkım, canım benim” ifadesinde hangi anlatım biçimi vardır?
A) açık istiare
B) kapalı istiare
C) kinaye
D) teşbih-i beliğ
E) teşhis
________________________________________
17-) Lâle yaktı ciğerini gül-i handânın için
Servler kesti kolun kadd-i hırâmânın için
Necâti
Yukarıdaki beyitte hangi anlatım biçimi vardır?
A) açık istiare
B) kapalı istiare
C) kinaye
D) teşbih-i beliğ
E) teşhis
________________________________________
1:cool: Diğer bir adı da ihticâc olan edebî sanat hangisidir?
A) hüsn-i ta’lil
B) mezheb-i kelâmi
C) tecahül-i arif
D) tensîkü’s - sıfat
E) idmâc
________________________________________
19-) Seçeneklerde verilen edebî terimlerden hangileri birbiriyle ilgili değildir?
A) tecahül-i ârif - istifhâm
B) hüsn-i ta’lil - rücu’
C) tezâd - iham-ı tezâd
D) tenasüb - ihâm-ı tenasüb
E) tefrîk - taksîm
________________________________________
20-) Sözü yazdım da kalmış öbür entâride
Va’diniz bûse mi vuslat mı unutdum ne idi?
Yahya Kemal
Yukarıdaki beyitte aşağıdaki anlam sanatlarından hangisi vardır?
A) tezâd
B) ihâm-ı tezâd
C) tecrîd
D) iltifat
E) tecahül-i ârif
________________________________________
21-) Erbâb-ı teşâür çoğalıp şair azaldı
Yok öyle değil şairin ancak adı kaldı
Muallim Naci
Yukarıdaki beyitte, ilk mısrada şairlerin azalıp şairliğe özenenlerin arttığı ikinci beyitte ise “yok öyle değil” denilerek şairliğin yalnız adının kaldığı yani şair kalmadığı anlatılıyor.
Bu durumda beyitte hangi anlam sanatı vardır?
A) tensîkü’s - sıfat
B) tecrîd
C) rücû’
D) te’kîdü’l-medh bimâ yüşbihü’z-zemm
E) te’kidü’z-zem bimâ yüşbihü’l-medh
________________________________________
22-) Aşağıdaki edebî terimlerden hangisi diğerlerinden farklıdır?
A) müşâkele
B) mübâlağa
C) teblîğ
D) iğrâk
E) gulüvv
________________________________________
23-) “virân” ile “virâne” sözcükleri ile ibarede yer aldıklarında aralarında ne tür bir cinas oluşur?
A) cinâs-ı merdûf
B) cinâs-ı mutarraf
C) cinâs-ı müktenif
D) cinâs-ı müzeyyel
E) cinâs-ı muharref
________________________________________
24-) Nakl ü kitâb mâil-i takdîr eder bizi
Akl ü hisâb kail-i tedbîr eder bizi
Şinasi
Yukarıdaki beyitte aşağıdaki edebî sanatlardan hangisi kullanılmıştır?
A) cinas
B) iştikak
C) iltizam
D) sec’
E) tarsî’
________________________________________
25-) “Yemek için yaşamamalı/yaşamak için yemeli” sözünde hani edebî sanat kullanılmıştır?
A) tam cinas
B) akîs
C) tam olmayan cinas
D) iade
E) reddü’l-acüz ale’s-sadr
________________________________________
26-) Aşağıdakilerden hangisi cinâs-ı gayr-ı tâm türlerinden değildir?
A) cinâs-ı mefruk
B) cinâs-ı mütekarib
C) cinâs-ı nâkıs
D) cinâs-ı muharref
E) cinâs-ı hattî
________________________________________
27-) “Aynı kökten türemiş sözcükler olmadıkları halde yazılış ve söyleyişteki benzerlik nedeniyle aynı köktenmiş izlenimi veren kelimelerin bir ibarede toplanmasına” ne ad verilir?
A) cinas
B) sec’
C) müvâzene
D) şibh-i iştikak
E) iştikak
________________________________________
2:cool: Dânî ki men be âlem yalguz seni sever men
Çün der-berem neyâyî ender gamet öler men
Mevlânâ
Yukarıdaki beyitte Mevlânâ kendi divanından aldığı Farsça bir matla beyiti iki cümle hâline getirerek yeni bir beyit oluşturmuştur. Divan şiirinde bu söz sanatına ne ad verilmektedir?
A) tazmin
B) telmih
C) telmî’
D) iktibas
E) irsâl-i mesel
________________________________________
29-) Aşağıdakilerden hangisi muamma ile lügaz arasındaki farklardan değildir?
A) Muammada yalnızca Allah’ın isimleri ve insan ismi gizlenirken, lügazda her şey konu olabilir.
B) Muammada soru sorulmazken, lügazlar “nedir ol kim...” gibi soru ifadeleri ile başlar.
C) Muammalar lügazlara göre daha kısa metinlerde bulunur.
D) Muammaları çözmek lügazları çözmeye göre daha zordur.
E) Muammalar anlamla ilgili lügazlar ise şekil ile ilgili söz sanatlarıdır.
________________________________________
30-) Bir söz içerisinde bir kıssaya, bir efsaneye, tarihî bir olaya veya bir ayete ya da hadise, meşhur bir darb-ı mesele, bir inanışa işaret etmek anlamındaki ebedî terim aşağıdakilerden hangisidir?
A) telmîh
B) tazmin
C) iktibas
D) irâd-ı mesel
E) telmi’

________________________________________
1-) C
2-) A
3-) E
4-) B
5-) D
6-) B
7-) A
:cool: B
9-) C
10-) C
11-) C
12-) A
13-) E
14-) A
15-) B
16-) A
17-) E
1:cool: B
19-) B
20-) E
21-) C
22-) A
23-) C
24-) E
25-) B
26-) A
27-) D
2:cool: C
29-) E
30-) A
 

seher

Özel Üye
Katılım
25 Şub 2010
Mesajlar
1,645
Tepkime puanı
5
Puanları
38
Şehir:
Mardin
emeğine sağlık:)
 

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

REKLAMLAR

Forum istatistikleri

Konular
17,414
Mesajlar
134,310
Kullanıcılar
90,716
Son üye
Abdullah Kara
Üst