Konfüçyüs, Hükümdar'ın isteği üzerine
bir süre için şehrin yönetiminde
olmayı kabul etti.
Yedi gün izledi.
Yedinci gün yüksek memur
Sao-Ceng'i idam ettirdi,
cesedin üç gün açıkta
kalmasını emretti.
Öğrencileri çok şaşırdılar,
yanına gittiler ve sordular:
"Sao-Ceng bu şehirde hatırlı ve
kuvvetli bir adamdı.
Şimdi şehrin yönetimini
aldıktan sonra ilk işiniz
onu astırmak oldu.
Bu yaptığınız dogru mudur?
Bildigimiz kadarıyla
bu adam haydutluk,
hırsızlık yapmamıştı..."
Konfiçyus
"Yaptığımın nedenlerini
size aciklayayım" dedi ve
anlattı:
"Dünyada bes ağır suç vardır.
Haydutluk ve hırsızlık
Bunların arasında degildir,
daha sonra gelirler.
Bu beş suç sunlardır:
Birincisi uyumsuz ve asi
bir tabiatla birlikte gözüpeklik;
İkincisi aşağılık bir hayat
tarzıyla birlikte inatçılık;
Üçüncüsü çenesinin kuvvetli
olmasıyla birlikte yalancılık;
Dördüncüsü herkesin ayıbını,
kusurunu aklında tutmakla birlikte
herkesle dost gecinmek;
Besincisi hak ve adalet duygusu
olmamakla birlikte
yaptığı haksızlıkları
suslu ve parlak gerekçeler
arkasına gizlemek...
Sao-Ceng'de bunların beşi de vardı.
Nereye gitse taraftar topluyor,
Hizipler yaratabiliyordu;
aldatıcı fikirlerini
parlak konusmalarını
arkasına gizleyebiliyordu;
Zulmüyle adaleti tersine cevirebiliyordu.
Asağılıklar birleştiği zaman
ortaya çok güçlü bir kötülük çıkar.
Ben de şehir halkı için tasalanmak yerine
bu adamı idam ettirmeyi tercih ettim..."
bir süre için şehrin yönetiminde
olmayı kabul etti.
Yedi gün izledi.
Yedinci gün yüksek memur
Sao-Ceng'i idam ettirdi,
cesedin üç gün açıkta
kalmasını emretti.
Öğrencileri çok şaşırdılar,
yanına gittiler ve sordular:
"Sao-Ceng bu şehirde hatırlı ve
kuvvetli bir adamdı.
Şimdi şehrin yönetimini
aldıktan sonra ilk işiniz
onu astırmak oldu.
Bu yaptığınız dogru mudur?
Bildigimiz kadarıyla
bu adam haydutluk,
hırsızlık yapmamıştı..."
Konfiçyus
"Yaptığımın nedenlerini
size aciklayayım" dedi ve
anlattı:
"Dünyada bes ağır suç vardır.
Haydutluk ve hırsızlık
Bunların arasında degildir,
daha sonra gelirler.
Bu beş suç sunlardır:
Birincisi uyumsuz ve asi
bir tabiatla birlikte gözüpeklik;
İkincisi aşağılık bir hayat
tarzıyla birlikte inatçılık;
Üçüncüsü çenesinin kuvvetli
olmasıyla birlikte yalancılık;
Dördüncüsü herkesin ayıbını,
kusurunu aklında tutmakla birlikte
herkesle dost gecinmek;
Besincisi hak ve adalet duygusu
olmamakla birlikte
yaptığı haksızlıkları
suslu ve parlak gerekçeler
arkasına gizlemek...
Sao-Ceng'de bunların beşi de vardı.
Nereye gitse taraftar topluyor,
Hizipler yaratabiliyordu;
aldatıcı fikirlerini
parlak konusmalarını
arkasına gizleyebiliyordu;
Zulmüyle adaleti tersine cevirebiliyordu.
Asağılıklar birleştiği zaman
ortaya çok güçlü bir kötülük çıkar.
Ben de şehir halkı için tasalanmak yerine
bu adamı idam ettirmeyi tercih ettim..."