2008 1. sınıf bütünleme soru ve cevapları
İndir
07/01/2009 Açıklamalı çözümlere başlıyorum.
s1. A. Cümlenin fiil cümlesi olması için fiil olması gerekir. Seçeneklerdeki tek fiil ise أكلت dir.
s2. D. Bu soruyu cevaplarken açıklamayı biraz genişletmek istiyorum böylelikle konu tam bir şekilde anlaşılabilir. Öncelikle bütün seçeneklerdeki kelimeler müennestir.
A şıkkı: فاطمة kelimesi hakiki lafzi müennestir, Bu kelime gerçekten bayan olanlara verilen bir isim olduğu için hakiki müennes, sonunda münneslik alameti (ة ـة ى اء ) olduğu için lafzi müennestir.
B şıkkı: الأم Erkek anne olamaz. Anne gerçek dişidir. Yani hakiki müennes.
C şıkkı: ألأرض semai müennes kitapta listesi var.
D şıkkı. السبورة yazı tahtası anlamında kullanılan bu kelime gerçekte müennes veya müzekker yani erkek veya dişi değildir. Ama müenneslik alameti aldığı için manen müennestir (mecazi lafzi).
NOT: lafzi; müenneslik alameti alıyor demektir.
E şıkkı semai müennestir.
s3. B bu kelimenin müfredi (tekili) فلسفة dir.
s4. E Arapçada belirli olan kelimeler şunlardır;
1. Özel isimler: Ahmet, Leyla, İstanbul....vs.
2. İşaret İsimleri: bu, şu, onlar..... هذا, هذه, هؤلاء
3. zamirler: o, ben, sen..... هو, انا, أنت
4 ismi mevsuller (bağlaçlar) الذي , التي, الذين
5 harfi tarif (ال)alanlar الكتاب
E şıkkında yukarıdaki ifadeler bulunmamaktadır.
s5. A salim filler illetli harf (ا و ي) içermeyen fiillerdir.
günelleme 13/01/2009
s6. C. İsim tamlamalarının özelliği. ilk kelime (muzaf) harfi tarif(ال ) almaz, ikinci kelime ise harfi tarif alabilir ve mecrur olur. Bu iki kelimenin birbirine uyumuna bakılmaz.
s7. B. c,d v e seçeneğinde yeşil (احضر) kelimesinin kökünden türetilmiş kelimeler var. a şıkkında ise ikillik söz konusu.
s8.C işte bu suruyla ilgili merfu mansub, mercrur tablosunun önemi ortaya çıkıyor.
s9. A tabloya dikkat
s10. D Tabloya dikkat mecrur olması gerekiyor.
s11. A arapçada 24 siga. ben önemsemiyorum. anahtar anlamında bir kelime
s12. E. لن edatı muzariyi gelecek zamanın olumsuzu yapmaktadır.
s13. B
s14. A ikillik ve müzekker çoğulluk ifade eden nun harfleri düşer.
s15.C
s16.D hayırlı işi tercih ederim anlamındadır.
s17.E أولائك . هؤلاء akıllı varlıklarda ذلك ise müzekkerlerde kullanılır. Bu öğrnekler ifadesini tekil müennes anlamak lazımdır.
s18.C boşluktan sonra gelen fiil ve kelimeler her ne kadar müennes gibi gözükse de müzekker çoğul ifade ediyor.
s19.A لغوي olması gerekiyor.
s.20 E cümle önünde anlamına gelen bir cer ile geldiği için haberin öne gelmesi durumu söz konusudur.
s21.D أبنانا bizim iki çocuğumuz anlamına geliyor. çoğuıl olsaydı A ve E şıkkları doğru olacaktı. Kane haberini mansub yaptığından b şıkkı yanlıştır. C şıkkı çoğullar için kullanıldığından yanlıştır. Not: أبنائنا çocuklarımız.
s22.D "keşke bizde Karunun sahip olduklarına sahip olsak"
s23.B yapı olarak baktığımızda المعمرسن kelimesinin cemi müzekker salim ve mecrur olarak görüyoruz. Buna uygun bir sıfat ancak müzekker çoul olabilir.
kelimemiz çoğul- marife- mecrur - müzekker
a şıkkı tekil- marife - mecrur - müzekker
b şıkkı çoğul marife- mecrur - müzekker
c şıkkı ikil - marife - mecrur - müzekker
d şıkkı tekil- marife - mecrur - müennes
e şıkkı çoğul- marife- mecrur - müennes
s24. C "rabimiz, biz imana davet eden bir davetçiyi işittik" cümlesinde davetçi kelimesinin "imana davet eden" şeklinde bir sıfatı var. Cümlede "davetçi" kelimesi mefuldür. Mefuller mansub olur ancak sıfat fiil cümlesi şeklinde olduğundan mahallen mansubdur.
s25. B olunmasını istenen "sevgi ve merhamet sahibi" isim tamlaması ve nesne (meful) konumunda olduğundan mansub olur.
s26.E inne ismini mansub, haberini merfu yaparken kane ismi merfu, haberi mansub yapar.